Nietrzymanie moczu jest powszechnym problemem, który dotyka wiele osób, zarówno kobiet i mężczyzn. Może mieć negatywny wpływ na jakość życia i prowadzić do poważnych ograniczeń w codziennych aktywnościach. Jak zatem skutecznie leczyć nietrzymanie moczu? Gabinet fizjoterapii FizjoMore z Lublina oferuje innowacyjne rozwiązania w leczeniu nietrzymania moczu bez operacji i lasera. Zamiast tego nasz gabinet skupia się na terapii manualnej, w której wykorzystuje się specjalne techniki mające na celu wzmocnienie poprzez trening mięśni dna miednicy.

Czy nietrzymanie moczu można wyleczyć?

Tak, nietrzymanie moczu można sprawnie wyleczyć w kilka tygodni, miesięcy.

Kto leczy nietrzymanie moczu?

Najpopularniejszym sposobem jest udanie się na wizytę do lekarza urologa. Wizyta może zakończyć się koniecznością operacji lub zabiegu laserowego. Mało kto wie, ale fizjoterapeuta uroginekologiczny za pomocą stosunkowo prostych terapii i ćwiczeń może BEZINWAZYJNIE wyleczyć nietrzymanie moczu.

Kto zajmuje się leczeniem nietrzymania moczu w gabinecie FizjoMore Lublin?

Fizjoterapeutka uroginekologiczna Sara Pawluk

Fizjoterapeutka uroginekologiczna Sara Moraczewska (Pawluk)

690-403-304

Moje specjalizacje

Specjalizuje się w leczeniu KOBIET I MĘŻCZYZN w zakresie:

• objawów urologicznych – zaburzenia oddawania moczu, nietrzymanie moczu i inne
  • objawów proktologicznych – problemy z oddawaniem stolca, nietrzymaniem gazów
  • bólów w obrębie miednicy i kości ogonowej
  • zaburzeń funkcji seksualnych
  • dolegliwości w ciąży i przygotowaniem do ciąży
  • przygotowaniem do porodu
  • dolegliwości po porodzie – rozejście mięśnia prostego brzucha,
  • blizna po nacięciu krocza, blizna po cesarskim cięciu, obniżenie narządu rodnego i inne

Leczenie nietrzymania moczu - Lublin i okolice Poczuj ulgę od nietrzymania moczu bez konieczności poddawania się operacji czy zabiegom laserowym. Odkryj, że istnieje skuteczna alternatywa dla tradycyjnych metod leczenia. 690 403 304 Umów wizytę online

Co pomaga na nietrzymanie moczu zamiast operacji lub lasera?

Co zrobić, gdy doskwiera Ci nietrzymanie moczu? Leczenie farmakologiczne często opiera się głównie na operacji, zabiegach laserowych i tabletkach. Zdrową alternatywą dla wcześniej opisanych technik leczenia nietrzymania moczu jest fizjoterapia uroginekologiczna. Rehabilitacja uroginekologiczna ma na celu poprawę funkcjonowania dna miednicy, tak aby nie doszło do nietrzymania moczu. Mięśnie dna miednicy (mięśnie Kegla) odpowiadają za utrzymanie moczu w pęcherzu.

Jeżeli te mięśnie są osłabione lub nadmiernie napięte może dojść do wycieku moczu samoistnego lub w trakcie wysiłku (wysiłkowe nietrzymanie moczu). Metoda rehabilitacji dna miednicy polega na dobraniu odpowiednich ćwiczeń mięśni miednicy oraz terapii manualnej.

Zabiegi fizjoterapii uroginekologicznej wykonuje fizjoterapeuta specjalizujący się w terapii dna miednicy (fizjoterapeuta uroginekologiczny). Fizjoterapia na nietrzymanie moczu jest więc dla osób, które chcą poprawić funkcjonowanie zwieracza cewki moczowej w sposób efektywny i nieinwazyjny (bez ingerencji chirurgicznej).

Objawy choroby nietrzymania moczu

Nietrzymanie moczu to objaw, który towarzyszyć może kobietom i mężczyznom na różnym etapie ich życia. Nietrzymanie moczu to utrata mimowolna moczu, czyli wyciek z cewki moczowej poza naszą kontrolą.

W zależności od rodzaju nietrzymanie moczu objawia się:

• kropelkowym wyciekiem moczu podczas wysiłku (kaszel, kichnięcie, dźwiganie, skakanie)
  • ulewaniem moczu w małej lub dużej ilości
  • popuszczaniem moczu chwilę przed pójściem do toalety
  • popuszczaniem moczu poprzedzonym silnym, nagłym parciem na mocz
  • popuszczaniem moczu przy przepełnionym pęcherzu, kiedy np. nie ma obok toalety
  • popuszczaniem moczu bezpośrednio lub chwilę po oddaniu moczu, gdzie poleci jeszcze kropla lub kilka kropel do bielizny

Zazwyczaj nietrzymanie moczu zaczyna się od utraty kropli, kilku kropel moczu okazjonalnie, z czasem dolegliwość może być bardziej zaawansowana i wymaga użycia wkładek higienicznych na nietrzymanie moczu.

Fizjologia trzymania moczu – dlaczego nie potrafimy utrzymać moczu?

Mięśnie dna miednicy są odpowiedzialne za utrzymanie moczu i opróżnienie zbiornika moczu jakim jest pęcherz dopiero wtedy, kiedy tego chcemy. Gdyby nie obecność tych mięśni nie bylibyśmy w stanie utrzymać ani kropelki moczu. Mięśnie te są w kształcie misy i podpierają pęcherz od dołu regulując, kiedy ma się wypróżnić i oddać mocz.

Rodzaje nietrzymania moczu

1. Wysiłkowe nietrzymanie moczu (WNM)

Objawem wysiłkowego nietrzymania moczu jest utrata moczu w trakcie wysiłku:

• kaszlnięcie np. w trakcie przeziębienia
  • kichnięcie,
  • skakanie np. na trampolinie
  • dźwiganie – poniesienie, popchnęcie czegoś ciężkiego
  • aktywność fizyczna – np. ćwiczenia na siłowni, bieganie
  • przepełniony pęcherz

Jakie są przyczyny wysiłkowego nietrzymania moczu?

Wysiłkiem dla mięśni dna miednicy jest sytuacja zwiększonego ciśnienia w jamie brzusznej, które wywiera naciska na mięśnie dna miednicy (mięśnie Kegla). Nacisk powoduje wyciśnięcie moczu z pęcherza, cewki moczowej. Tylko jeśli prawidłowo działają mięśnie dna miednicy mają szansę utrzymać mocz aż do momentu, kiedy będziesz w toalecie.

2. Naglące nietrzymanie moczu

Naglące nietrzymanie moczu różni się od WNM tym, że do utraty moczu dochodzi w sytuacji nie związanej z wysiłkiem. Wyciek moczu następuje mimowolnie i poprzedza go uczucie parcia na mocz.

Ile mija czasu od parcia na mocz do nietrzymania moczu?

Czas pomiędzy uczuciem parcia na mocz a epizodem nietrzymania moczu może być krótki (kilka sekund), dłuższy (kilkadziesiąt minut), zmienny (krótszy lub dłuższy). Od czego to zależy? Od przyczyny dysfunkcji mięśni dna miednicy.

Jak dużo moczu wycieka przy naglącym nietrzymaniu moczu?

Czasem kilka kropel, a czasem dużo więcej np. 200 ml

Jakie są przyczyny nietrzymania moczu z powodu parcia?

Przyczyną nietrzymania moczu z powodu parcia naglącego jest nieprawidłowo działający mechanizm przesyłania informacji poprzez nerwy na drodze pęcherz → cewka moczowa → mięśnie dna miednicy i mięsień wypieracz pęcherza.

Gdy pęcherz jest pełny mięśnie dna miednicy i mięsień wypieracz pęcherza powinny otrzymać informację o tym, że mają oddać mocz dopiero wtedy gdy jesteśmy w toalecie. Następuje to gdy po 3-4 godzinach od ostatniego oddawania moczu zakładając, ze regularnie spożywamy płyny. Mięśnie dna miednicy niezależnie od długości czy intensywności parcia na mocz powinny dać radę go utrzymać w pęcherzu. Kiedy organizm ma zaburzony mechanizm przesyłu tej informacji podejmie decyzję o opróżnieniu pęcherza w niewłaściwym momencie (czasem przy małej ilości moczu, a czasem przy dużej).

Naglące parcia na moczu są jednym z objawów pęcherza nadreaktywnego.

3. Mieszane nietrzymanie moczu

Jest to połączenie wysiłkowego i naglącego nietrzymania moczu.

Przyczyny mieszanego nietrzymania moczu

Zarówno przy nietrzymaniu moczu z parcia jak i przy wysiłkowym nietrzymaniu moczu przyczyną są nieprawidłowo działające mięśnie dna miednicy i mięsień wypieracz pęcherza.

Kiedy pęcherz nie jest wypełniony mięśnie dna miednicy są bardziej rozluźnione, natomiast kiedy moczu jest dużo w pęcherzu mięśnie dna miednicy napinają się bardziej by go utrzymać. Jeśli mięśnie są w dysfunkcji nie utrzymają skutecznie moczu zarówno przy wysiłku jak i przy parciu naglącym.

W przypadku wysiłkowego nietrzymania moczu przyczyną jest za duże ciśnienie w jamie brzusznej, które wypiera mocz i nieodpowiednio przygotowane mięśnie dna miednicy jest są w stanie go utrzymać.

W przypadku nietrzymania moczu z parcia przyczyną jest nieprawidłowo działający mechanizm przepływu informacji opisany powyżej.

Fizjoterapia uroginekologiczna na nietrzymanie moczu

Fizjoterapeuta uroginekologiczny bada pacjenta aby określić przyczynę i mechanizm powstawania nietrzymania moczu. Na podstawie badania ustala indywidualny plan terapii w formie rehabilitacji dna miednicy.

Najczęściej jest to:

• terapia manualna – rozluźnienie tkanek ciała odpowiedzialnych za dolegliwość,
  • ćwiczenia mięśni dna miednicy – fizjoterapeuta uczy jak prawidłowo wykonać ćwiczenia mięśni dna miednicy oraz zadaje ćwiczenia do doskonalenia w domu
    zalecenia dotyczące prawidłowego oddawania moczu i jak zapobiegac epizodom nietrzymania moczu

Ile trwa rehabilitacja na nietrzymanie moczu?

To jedno z najczęściej zadawanych pytań w gabinecie podczas pierwszej wizyty. Wizyta u fizjoterapeuty uroginekologicznego pozwala określić jaka jest przyczyna powstawania nietrzymania moczu, a tym samym pozwala na stworzenie skutecznego planu leczenia.

Ilość zalecanych zabiegów i koszt rehabilitacji na nietrzymanie moczu jest zawsze ustalany idywidualnie na podstawie wywiadu i badania pacjenta na pierwszej wizycie. Najczęściej poprawa funkcji trzymania moczu jest zauważalna już po kilku terapiach.

Fizjoterapeuta na wizycie określi jakie są możliwości rehabilitacji i wyznaczy plan leczenia skrojony na potrzeby pacjenta.

Zabieg nietrzymania moczu – cennik leczenia u fizjoterapeuty